29 September 2009

10 Hujah Nik Aziz Perlu Berundur


Semalam dalam Akhbar Utusan Malaysia telah keluar berita yang bertajuk "10 hujah nik aziz perlu berundur" yang di kemukakan oleh Dato' Paduka Ibrahim Ali.Saya amat tertarik dan mengiakannya selepas meneliti dan merenung apa yang di lontarkan oleh Tok Him itu.Kalau dah tak larat nak pimpin kelantan tu bagi lee kat orang lain pulak yang lebih layak.Nak memerintah sampai kiamat katanya pada suatu ketika dahulu.Nak perintah negeri ,tapi tak pandai nak cari hasil mahsul yang boleh menolong rakyat,asyik dok berceramah menghentam orang lain yang konon nya BN tak layak memerintah negara,walhal BN sudah memerintah setengah abad lamanya,yang dok mengata tu ,dia perintah satu negeri pun tak terjaga seperti yang dituntut oleh islam,makin jauh adalah.Semasa cuti hari raya lepas ,ketika menziarahi sanak saudara di kelantan,saya dapat melihat bagaimana keadaan kelantan sekarang yang dikatakan serambi mekah ,kerajaan islam dan macam-macam lagi yang selayaknya untuk mereka yang seolah-olah maksum dari kesalahan.Usah lah kita meilhat perkara-perkara yang besar,sudah cukup kita lihat dari segi kebersihan .Pergilah lah ke Kota Bharu,di sekitar bandar Kota Baharu dan lain-lain dengan sampahnya mengalahkan negeri-negeri yang tidak melebalkan negeri islam@serambi mekah.Hari sabtu yang lepas saya sempat ke Pantai Seri Tujuh ,Tumpat Kelantan,masya Allah dengan sampah yang bertimbun-timbun tak terjaga.Mana tong sampah? tengok kiri kanan,satu pun tak ada.MDT tak buat kerja ke?Nak kata kepada pengunjung pun tak boleh jugak,kalau dah MDT tak sediakan tong sampah.Itu bab sampah yang telah Jelas disebut oleh Nabi SAW dengan mulutnya yang mulia,antara maksudnya"kebersihan adalah separuh daripada iman". Itu belum masuk lagi kepada muda -mudi yang perpelukkan dikhalayak ramai,muda mudi yang merempit ,yang dok curi kebel telefon,pecah masuk rumah orang,menghisap dadah dan lain-lain.
Jenayah pun banyak berlaku,kerana mereka tak ada pendapatan yang tetap ,maka mereka mencuri,merompak dan berbagai lagi kesalahan.Ini siapa yang patut dipersalahkan?

Berikut adalah 10 hujah yang dikemukakan oleh Dato' Ibrahim Ali :
n Nik Abdul Aziz sudah terlalu lama bergelar wakil rakyat dan Menteri Besar. Beliau adalah 'barang lama' manakala naluri manusia pula sentiasa berkehendakkan sesuatu yang baru.
n Beliau sudah nyanyuk kerana bercakap tanpa usul periksa apabila menerima maklumat selain melupakan jasa Ibrahim yang bekerjasama sewaktu kerajaan Pas Kelantan berada pada kedudukan getir.
n Kerap uzur sedangkan kesihatan yang baik adalah syarat utama untuk menjadi ahli politik.
n Tidak menumpukan kepada tugasnya sebagai Menteri Besar kerana asyik berceramah selain diperalat oleh beberapa individu dalam Pas Kelantan.
n Tidak cekap mentadbir dan jauh sekali mempunyai idea dan kreativiti yang amat diperlukan dalam era dunia tanpa sempadan.
n Menjadi alat kepada DAP walaupun parti itu secara terang-terangan menentang pelaksanaan negara Islam yang menjadi cita-cita Pas.
n Menjadi alat kepada pakatan pembangkang untuk menghalalkan agenda memecahkan perpaduan umat Islam dan bangsa Melayu selain mempergunakan Islam untuk kepentingan politik.
n Ramai pemimpin Pas Kelantan dan pusat mahu beliau meletak jawatan cuma mereka tidak berani bersuara.
n Mempunyai sikap riak dan takbur kerana menganggap hanya beliau sahaja yang betul dari segi Islam sehingga sanggup menghukum bahawa ibadah orang yang tidak sehaluan dengannya tidak diterima Tuhan.
n Gagal mewujudkan peluang pekerjaan untuk rakyat Kelantan walaupun mempunyai kekuatan modal insan yang rajin bekerja selain kaya dengan hasil bumi, budaya mahupun kepelbagaian makanan.
Hidup Dato'Him!!! Hidup Dato'Him!!!..Hidup Dato' Him!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan